Fogyókúra

Ha olyan fogyókúra programot keresel, ami biztosan segít a lefogyásban, ismerd meg a sikeres fogyókúra folyamatát. Rendeld meg a Sikeres fogyókúra című ingyenes tanulmányt és megismerheted a sikeres fogyókúra programok 7 alapfontosságú tulajdonságát. Az ingyenes, Sikeres fogyókúra címú tanulmányt a következő e-mailen rendelheted meg: miksa.beer@gmail.com. Az e-mail tárgy mezőjébe írd be: Sikeres fogyókúra.

Nevelj zsenit

Oktassunk játszva

Levelek:

A valamikori világelső újabb képen
Péter, 29, Budapest: Olvastam korábban, hogy a valamikori világelső teniszezőnő, a vajdasági Szeles Mónika azért ért el hatalmas sikert, mert az apja (Ha jól emlékszem, Szeles Károly újvidéki karikaturista volt) már kiskorában tenisziskolába íratta és teníszedzésekre hordta. A fiam négy éves. Voltam néhány teníszklubban, de azok az edzők nem akarnak vele foglalkozni. Azt mondják, jöjjek vissza 2-3 év mulva. Tényleg nagyon fiatal a fiam a teníszezéshez?

Fiát egyedül nevelú anyuka, Miskolc: Tanárnő vagyok. Mindig is vonzottak a természettudományok, elsősorban a fizika. Szeretném, ha a lányom ismert fizikus lenne. Mit csináljak, hogy átlagon felüli tudással rendelkezzen?

Válasz: Valóban igaz, hogy Szeles Mónika korán kezdett el teníszezni és ha nem éri alatomos késelő támadás azon a németországi tenísztornán, valószínűleg Steffi Graf talán soha nem verte volna meg. Az is igaz, hogy a legnagyobb zsenik egyike, Albert Einstein azt mondta, a zseni 1 százalék tehetségből és 99 százalék munkából áll. Ennek ellenére nem ajánlom, hogy a gyerekeket ilyen fiatalon már nehéz és időtrabló munkára fogják. Az ilyen korai kezdések ugyanis csak akkor érnek el eredményt, ha a gyerek azzal foglalkozhat rendszeresen, amit szeret és nem azzal, amit a szülei szeretnek. Mindez mellett el kell mondanom, hogy vannak módszerek, amivel korán elkezdhetjük tanítani a gyerekünket, hogy később az iskolában lépéselőnyben legyen, ami kedvezően motiválja majd a további tanulásban. Ezekre a módszerekre azonban a játékosság és nem a kőkemény munka a jellemző.
Gondoljunk csak bele, ha nem így lenne, Japán a megerőltető és munkacentrikus iskolarendszere miatt tele volna Nobel díjas tudósokkal. De ugye nem így van? A Nobel díjas japán tudósok is szinte kizárólag külföldről származnak, külföldön élnek.
Mielőtt az előbb említett módszerekről beszélek, valamit még el kell mondani. Nem lehet lépcsőfokokat átugrani. Ezek a módszerek lényege is az (és az oktatási rendszer lényegének is ez kell, hogy legyen), hogy jó alapokat biztosít, majd erre lépcsőfokonként felépíti a tudást. Kezdetben tehát az olvasást és írást, a számolást kell elsajátítani. Ezután jöhet a fizika is, de akár más tudomány is, mert lehet, hogy a gyerek számára nem a fizika lesz a nyerő, hanem mondjuk a vegytan. És így van ez a sportban is. Megfelelő játékokkal, edzéssel biztosítjuk, hogy a gyerekünknél kialakuljon a mozgáskoordináció, a szabályos futás, ugrás, ütés képessége. Ha ez megvan, jöhet a tenisz, vagy hogy az előző bekezdésben említett példánál maradjak, esetleg más sport is.
Hogy az okoskodás mellett valami kézelfogható segítséget is adjak, elmondok két oktatási példát, amivel a gyekerekkor korai szakaszában taníthatjuk a gyerekünket:
A legtöbb szülő arra törekszik, hogy megtanítsa a gyerekét írni és olvasni, még az iskoláskor előtt. A számolás már nehezebben megy. Pedig ez sem ördöngösség. Amikor a gyerekünk már szabályosan beszél, séta közben hangosan számoljuk a fákat: egy, kettő, három... Persze számolhatunk mást is. A lényeg az, hogy számoljunk. Ha a gyerek megkérdezi, mit mondogatunk, mondjuk el neki, hogy számolunk. Ajálnjuk neki, hogy számoljunk együtt. Közben váltogassuk a számolás tárgyát. Mondjuk számoljuk az újjunkat, autókat, házakat. Ez azért fontos, hogy a gyerek a számneveket ne csak a fához kösse.
Amikor már jól megy a számolás, kezdjünk el „véletlenül” tévedni. Ha a gyerekünk még nem javít ki bennünket, még nem rögződtek elég jól a fogalmak. Ha kijavítja a tévedésünket (modjuk számolás közben kihagyjuk a négyes számot), dicsérjük meg. Ha már minden jól megy, kezdjünk visszafelé számolni. Majd jöhetnek a sorszámnevek. Ezután az összeadás és a kivonás is jöhet, amihez akár az újjainkat vagy kavicsokat, magokat használhatunk. Ezt természetesen a szorzás, majd az osztás követi. Az osztásnál egyben mutassuk be azt is, hogy vannnak osztható számok és olyan is, amelyek egy adott számmal nem oszthatóak. Itt nyugodtan elmondhatjuk a primszámok meghatározását, az oszthatóság és oszthatatlanság fogalmát, majd később a maradék fogalmát is. Meg fogja érteni. A lényeg, hogy ne munkára fogjuk a gyereket, hanem szeressük és játszva tanítjuk.
Novak Djoković a volt világelső a teníszoktatásról is ismert 
És akkor most beszéljünk a teníszről. Szerintem annak semmi értelme, hogy a gyerekünk a kedvünkért korán kezdjen teníszezni és az edzéseken a leggyöngébbek között legyen. Persze, ha mi magunk nem teníszezünk, nem tudjuk neki megmutatni az alapokat. Jobb nem tanítani, mint rosszul tanítani. De vannak dolgok, amit megtanulhat tőlünk: például fejlesszük a futását, a mozgáskoordinációját. A teníszhez nem hosszú kitartó futásra van szükség, hanem rövid, 10-15 méteres sprintekre. Gyakoroljunk játszva mondjuk úgy, hogy megállunk egy parkban egymással szemben két fa között. Az egyiket nevezzük el mondjuk zöldnek, a másikat kéknek. A lényeg, hogy a nevek rövidek és erőssen eltérő hangzásúak legyenek. Azután megbeszéljük, hogy a játék célja az, hogy amikor kimondjuk egy fa nevét, mindketten ara szaladunk és aki elsőnek megérinti a fát, az nyer. Kezdetben a szülő irányít, mondja ki a fa nevét, azután ezt engedjük át részben a gyerekünknek. A legjobb, ha felváltva adjuk ki az utasításokat. Mivel a gyerekünket akarjuk edzeni, mondanom sem kell, hogy nem az a cél, hogy mindig a szülő nyerjen.

Ezt követheti egy reflexjavító és mozgáskoordinációs játék. Álljunk meg egymással szemben 3-4 méterre. Vegyünk egy pingponglabdát és dobjuk a köztünk lévő tér egyik  megjelölt pontjára. A másik félnek az a feladata, hogy elkapja a felpattanó labdát. Ezután ő a dobó. A hibák az el nem kapott labdák száma. Természetesen itt sem az a fontos, hogy a szülő nyerjen, de ne adja könnyen se a győzelmet, mert akkor annak nem lesz eredménye. Ezt a játékot egy parkettás szobában ugyanúgy lehet játszani, mint egy kemény alapú játszótéren, vagy üres parkolóban. Bár az utóbbit én csak azzal a feltétellel tudnám ajánlani, ha a gyerekünknek azt is elmondjuk, hogy a parkolóban „az autók vannak otthon” és nekünk kell vigyázni, biztonságos távolságban félre állni, ha egy autó közelít.

Szeles Mónika Budapesten is foglalkozott a legkisebbek teníszoktatásával